Coachende mentor
Af skolen fik jeg tildelt en coach/mentor – godt nok kun et halvt år før jeg stoppede, men alligevel… det var guld værd. I starten havde vi ugentlige samtaler – her hjalp hun mig med at få et mere positivt syn på mig selv, men også med at skabe nogle rammer ift. det at gå i skole.
Derudover, så var hun bare helt vildt god at tale med – og jeg følte, at jeg havde en en form for en støttepædagog i baghånden. En jeg kunne ringe eller skrive til, hvis tingene brændte på. Men efter mine samtaler med hende skete det sjældent – det var måske fordi jeg vidste, at jeg ikke var alene om de udfordringer jeg måtte møde i skolen.
Jeg er ikke så dum, som du ser ud
Jeg opdagede også, at jeg ikke var dum (guderne skal vide, hvor mange der gennem tiden har forsøgt at bilde mig ind, at det var jeg… altså dum). Fx har jeg aldrig førhen brudt mig om matematik. Det virkede alt for uoverskueligt og uforståeligt. Et fag jeg ellers fik støtte og ekstra undervisning i, stort set gennem hele folkeskolen… fulgt af udtalelser som: “Okay Sophie, det lærer du vist aldrig – det er dit hoved vist ikke gearet til”.
Med medicinen blev det ligefrem spændende og jeg gik ud af HF med et 10-tal i matematik.
Jeg indså at min hjernefunktion, på en eller anden måde, må have været blokeret af ADHD’en.
Jeg var ikke dum – jeg fik jo lige pludseligt ros og mine opgaver blev endda af og til hevet frem som eksempel for de andre i elever i klassen. (jaja, jeg er lidt for meget oppe i mig selv lige nu. Men bare rolig, det stopper snart og du finder ud af, hvorfor jeg lægger vægt på disse ting).